A) Coordinació d'activitats empresarials entre l'autònom i l'empresari titular del centre.
- Informant les empreses amb la qual es comparteix el centre de treball dels riscos derivats de la seva activitat i que puguin afectar els treballadors de les altres empreses amb les quals es comparteix aquest centre, així com les mesures preventives a apliques.
Com sé quins són els riscos derivats de la meva activitat? Mitjançant una Avaluació de Riscos Laborals.
Què és una Avaluació de Riscos Laborals? És un procés dirigit a estimar la magnitud dels riscos que no es puguin evitar, amb la finalitat d'obtenir la informació necessària d'adoptar unes mesures preventives.
Qui pot fer l'Avaluació de Riscos?
SSi la seva activitat és considerada com no perillosa, podrà realitzar-la el mateix autònom, sempre que sigui una avaluació elemental, tingui la formació mínima del Nivell Bàsic de Prevenció de Riscos Laborals (curs de 30 hores de durada) i compleixi amb els requisits apartat 2 del Art. 35 del R.D.39/1997.
Si la seva activitat està considerada com perillosa:
- Si és una avaluació elemental, pot efectuar-la el propi autònom, sempre que tingui la formació mínima (en aquest cas la de Nivell Bàsic en Prevenció de Riscos Laborals amb una durada mínima de 50 h) i compleixi amb els requisits, apartat 2 de Art 35 del RD39/1997.
- En el cas que l'avaluació no fos elemental, l'autònom hauria de tenir la formació de Nivell Intermedi i/o Superior segons el R.D39/1997.
- Si l'autònom no pot o no desitja fer ell mateix l'Avaluació de Riscos Laborals pot contractar-la a un Servei de Prevenció Aliè.
- I com puc saber si la meva activitat és perillosa o no? Consultant l'annex I del R.D 39/1997 Reglaments dels Serveis de Prevenció.
- Quan s'haurà d'informar? Abans del començament de les activitats hem d'informar les empreses concurrents. Si una vegada començades les activitats es produeix algun canvi rellevant també haurem d'informar d'ells a les empreses concurrents.
- Com informar? Es recomana que sigui per escrit per a poder tenir una prova documental que hem complert amb el nostre deure. No obstant això el R.D. 171/2004, només marca l'obligació de fer-ho per escrit en cas que generem riscos gravis o molt greus.
També s'ha d'informar les empreses dels accidents que es derivin de la concurrència d'activitats i de les situacions d'emergència.
2. Complint amb la informació i les instruccions rebudes per part de l'empresa titular del centre de treball.
B) Coordinació d'activitats empresarials entre l'autònom i l'empresari principal del centre*:
- L'empresari principal, en aquest cas, té l'haver de vigilar el compliment de la normativa de prevenció.
- Deu també comprovar que els contractistes i subcontractistes han establert mitjans de coordinació adequats.
- Els Contractistes i subcontractistes han d'acreditar per escrit el compliment de les seves obligacions: avaluació de riscos, informació, formació.....
Això significa que al treballador autònom, a més de totes les obligacions recollides en l'apartat A, deurà:Això significa que al treballador autònom, a més de totes les obligacions recollides en l'apartat A, deurà:
- Acreditar per escrit que ha efectuat una Avaluació de Riscos Laborals i planificació d'activitat preventiva.
- Haver rebut formació específica en prevenció de riscos laborals.
- Disposar del certificat d'aptitud mèdica per al treball a desenvolupar. (Quant a la vigilància de la salut, en principi el treballador autònom no té l'obligació de contractar la vigilància de la salut per a ell, però quan és contractat o subcontractat per una altra empresa, aquesta pot demanar-li-ho).
*Empresari titular del centre de treball: la persona que té la capacitat de posar a disposició i gestionar el centre de treball.
*Empresari principal: l'empresari que contracta o subcontracta amb uns altres la realització d'obres o serveis corresponents a la pròpia activitat d'aquell i qye es desenvolupen en el seu propi centre de treball.
(font: R.D.171/2004)