Amb l'objectiu d'unificar els criteris establerts en la legislació publicada fins a sobre el Sistema de Remissió Electrònica de Dades (Sistema XARXA), des de l'1 d'abril de 2013 va entrar en vigor l'Ordre ESS/484/2013 que facilita el compliment de les obligacions de Seguretat Social.
Aquesta norma regula el Sistema XARXA com un servei gestionat per la Tresoreria General de la Seguretat Social per a l'intercanvi electrònic de dades o documents en matèries de: afiliació, cotització i recaptació d'empreses i treballadors, comunicació de comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta, així com qualsevol altra actuació exigida per la normativa de la Seguretat Social.
S'estableix que la incorporació al Sistema XARXA és OBLIGATÒRIA per a:
1. Les empreses, agrupacions d'empresa i altres subjectes responsables del compliment de l'obligació de cotitzar enquadrats en qualsevol dels règims del sistema de la Seguretat Social, amb independència del nombre de treballadors que mantinguin en alta.
2. Treballadors autònoms, a excepció dels agraris, que tinguin la condició d'empresaris i estiguin obligats a transmetre per aquest sistema les dades dels seus treballadors.
La incorporació al Sistema XARXA NO és obligatòria per a:
1. Empleats de la Llar
2. Representants de comerç
3. Treballadors per compte propi del mar
4. Empleats de l'indústria resinera
5. Colectius de professionals taurins
6. Sistema Especial de Treballadors per Compte Propi Agraris
Cal destacar que les actuacions administratives en el Sistema XARXA podran dur-se a terme pels subjectes responsables del compliment de les obligacions en nom propi o bé per mitjà de representant.
Transmissió electrònica de dades o documents a través del Sistema XARXA (article 8 Ordre ESS/484/2013)
Totes les empreses incorporades al sistema RED tenen l'obligació de tramitar per aquesta via les dades o documents relatius a actuacions d'inscripció d'empreses, afiliació, altes, baixas i variacions de dades de treballadors, cotització i recaudació d'empreses i treballadors en l'àmbit de la Seguretat Social i la comunicació de parts mèdics de baixa, de confirmació de la baixa i d'alta corresponents a processos d'incapacitat temporal (tant de Contingència Comuna - CC - com de Contingència Professional - CP -) així com de comunicar, per aquest mateix sistema, suspensions de pagament delegat de curta durada, com per exemple, situacions de Risc durant l'Embaràs o durant la Lactància Natural.
Les dades o documents gestionats a través del Sistema XARXA, així com la transmissió de les actuacions administratives realitzades per la Tresoreria General de la Seguretat Social, gaudiran de plena validesa i eficàcia, generant els drets i obligacions establerts per la normativa en vigor en relació amb aquests actes.
Per a operar en el Sistema XARXA és necessari comptar amb autorització atorgada per la TGSS. Aquesta autorització pot ser de dos tipus:
1. Autorització per a actuar en nombre propio
2. Autorització per a actuar en nombre d'altres.
En tot cas, les transmissions de dades o documents realitzades pels usuaris a través del Sistema XARXA, així com les comunicacions i les notificacions de les actuacions administratives que aquests rebin de la TGSS, s'entendran transmesos i rebuts per l'autoritzat.
Validesa de les actuacions a través del sistema XARXA
La remissió electrònica de dades o documents a través del Sistema XARXA, relatius a les actuacions en afiliació, cotització i recaptació d'empreses i treballadors i la comunicació de comunicats mèdics de baixa, confirmació i alta, gaudeixen de plena validesa i eficàcia, generant els drets i obligacions establerts per la normativa en vigor en relació amb aquests actes.
Autoritzacions anteriors a gener de 2013
Respecte a les autoritzacions per a actuar a través del Sistema XARXA atorgades amb anterioritat a l'1 d'Abril de 2013 a professionals col·legiats i tercers que vinguessin transmetent a través del Sistema XARXA per a una o diverses empreses, continuen sent vàlides excepte manifestació expressa en contrari.
La responsabilitat de les actuacions realitzades recauen, en tot cas, sobre l'autoritzat, amb independència de qui les efectuï, i sense perjudici de la responsabilitat que aquest pugui exigir als usuaris responsables de l'actuació.
Es prohibeix expressament a l'autoritzat XARXA i als usuaris designats per aquest el tractament automatitzat de les dades als quals tinguin accés mitjançant la creació de fitxers informàtics per a finalitats diferents dels estrictament propis del Sistema XARXA. Serà responsabilitat de l'autoritzat mantenir actualitzada la relació d'usuaris acreditats a operar en el sistema, en el marc de la seva autorització.
Els subjectes responsables del compliment de l'obligació de cotitzar que haguessin sol·licitat o obtingut reduccions, bonificacions o qualssevol altres beneficis en les bases, tipus i quotes de la Seguretat Social que no s'incorporessin de manera efectiva al Sistema XARXA, no podran obtenir els citats beneficis i quedaran suspesos, sense més tràmit, els que tinguessin concedits, respecte de tots els seus treballadors, des de la data en què la incorporació degué realitzar-se.
Aquest sistema de notificació garanteix la total confidencialitat i autenticació en la recepció de les comunicacions, a més d'afavorir la immediatesa de la qual el correu postal manca. Destaquem:-
- Els subjectes obligats a incorporar-se a aquest sistema de notificacions són els citats anteriorment (ordre ESS/484/2013). Cada subjecte va rebre per correu postal la notificació de la seva inclusió en el sistema de notificació electrònica.
Les empreses de nova creació (des de l'1 d'abril de 2013) que compleixin els criteris d'obligatorietat queden subjectes a aquest sistema de notificació sense necessitat de comunicació.
- L'Administració de la Seguretat Social practicarà les notificacions electròniques mitjançant el sistema de compareixença en la seva Seu Electrònica. Una vegada l'obligatorietat sigui efectiva les notificacions es rebran a través d'aquest sistema sense necessitat de realitzar cap tràmit previ.
- Per a l'accés a seu electrònica serà necessari un certificat electrònic admès per l'Administració de la Seguretat Social que garanteixi la identitat de l'usuari i la integritat dels documents.
- Una vegada posada a disposició la notificació en SEDESS, l'interessat haurà d'accedir en el termini de 10 dies naturals. Transcorregut aquest termini sense que s'accedeixi al seu contingut s'entendrà rebutjada la notificació, es donarà per compliment el tràmit de notificació i es continuarà amb el procediment.
- El sistema acreditarà la data i hora de posada a disposició, així com la data i hora de l'accés al seu contingut. Una vegada la notificació deixi d'estar disponible en SEDESS, s'haurà d'acudir a una Administració de la Seguretat Social per a obtenir informació
.
El Sistema de Liquidació Directa és un nou model de cotització pel qual les empreses abonaran a la Seguretat Social les quotes dels seus treballadors. La Tresoreria General de la Seguretat Social efectua el càlcul de la liquidació, i proporciona un rebut per al seu ingrés per mitjans electrònics.
La incorporació al Sistema de Liquidació Directa té caràcter obligatori a partir de gener de 2015 i s'efectua de forma progressiva. Es notifica a les empreses a través de la Seu Electrònica de la Seguretat Social.
El nou sistema s'aplicarà a partir del tercer mes següent a la notificació. Durant aquests tres mesos es podran realitzar pràctiques i continuarà transmetent-se la liquidació per XARXA Internet en el sistema d'autoliquidació de quotes actual.
Es gestiona a través de l'actual Sistema de Remissió Electrònica de Dades (SISTEMA RED). Cada mes l'empresa ha de sol·licitar la liquidació de quotes a la seguretat Social i comunicar, només si és necessari, informació dels seus treballadors. La TGSS emet en resposta un esborrany amb el càlcul de la liquidació. Si detecta algun error que impedeix el càlcul el comunica a l'empresa per a la seva correcció. Per a finalitzar, l'empresa obté un rebut amb l'import que deu ser ingressat mitjançant càrrec en compte o pagament electrònic.
SILTRA és l'aplicació d'escriptori en multiplataforma desenvolupada en JAVA que permet l'intercanvi de fitxers de cotització (format XML), afiliació i INSS entre l'usuari i la TGSS mitjançant certificat SILCON, en el Sistema de Liquidació Directa.
📣🩺 Te presentamos el Comité de Ética Asistencial de Mutua Balear, un órgano consultivo y multidisciplinar al servicio de los profesionales y usuarios que analiza los dilemas éticos que surgen con la finalidad de mejorar la calidad asistencial. ✔️ ¿Qué hace? ❌ ¿Qué no hace? ❔ ¿Cuándo solicitar su ayuda? 📖 Ejemplos de consultas apropiadas ✉️ ¿Cómo contactar? 🔗 Resuelve todas tus dudas aquí: https://www.mutuabalear.es/es/comite-etica-asistencial